Diensten
Mijn expertises op het gebied van inclusief onderwijs, coaching en huisvesting
Inclusief onderwijs
Ik ben ambassadeur bij het Platform Naar Inclusiever Onderwijs, een landelijk platform met 20 ervaren ambassadeurs die bijdragen aan onderwijsvernieuwing en inclusiever onderwijs. Deze vertegenwoordigers delen hun expertise, ervaringen en enthousiasme met het onderwijs, jeugdhulp en lokale overheden.
Een studiereis naar Canada deed mij beseffen dat Inclusief Onderwijs kinderen recht doet. Tijdens die periode speelde de bouw van een nieuwe school in mijn dorp, waarbij we een dependance van de SBO-school wilden opnemen. We stapten meteen over naar inclusief onderwijs, waarbij reguliere scholen zelf kinderen opvangen. Dit proces leidde ik als bestuurder, en we overwonnen vragen en weerstanden. De slogan ‘geen kind het dorp uit’ werd werkelijkheid.
Vandaag is Inclusief Onderwijs een maatschappelijke opdracht in Nederland. Toch zien schoolteams obstakels zoals grote klassen en niveauverschillen. Hoe manage je dit als directeur? Hoe stuur je als bestuurder de invoering binnen je stichting?
Ik geef presentaties en workshops, waarbij ik mijn ervaringen deel en de waarde van de juiste mindset benadruk. Ik bied advies aan organisaties en kijk naar de rol van het Samenwerkingsverband en de jeugdzorg. In 2022 en 2023 gaf ik workshops op studiedagen van het Platform Inclusiever Onderwijs en in 2021 deelde ik een good practice tijdens De Staat van het Onderwijs.
Coaching

Bestuurder
Als bestuurder ben je verantwoordelijk voor diverse domeinen binnen je organisatie. Je bent het boegbeeld en draagt een breed scala aan verantwoordelijkheden. Hoewel je managementopleidingen hebt gevolgd en je stijl kent, kan coaching je helpen bij verdere ontwikkeling. Het is waardevol om een externe spiegel te hebben. Ik help je graag met reflectie en ontwikkeling, waarbij ik inzicht bied in governance, communicatie, en het aangeven van grenzen tegenover toezichthouders en leidinggevenden. Mijn coaching is veilig, maar niet vrijblijvend, en helpt om samen nieuwe perspectieven te vinden.
Staflid
Als staflid heb je een specialistische rol met bovenschoolse taken en adviseer je de bestuurder. Krijg je genoeg ruimte en vertrouwen om je werk te doen? Hoe ga je om met uitdagingen als je adviezen worden genegeerd? Samen zoeken we in een veilige setting naar oplossingen en nieuwe inzichten die jouw werk versterken.


Directeur
De rol van een schooldirecteur is uitdagend. Spanning en stress liggen op de loer, en je hebt niet altijd de middelen om kalm te blijven. Ontwikkelpunten vanuit jaargesprekken of assessments kunnen aanleiding zijn om te werken aan persoonlijke groei. Als externe coach bied ik een veilige omgeving waarin je aan je ontwikkeling kunt werken, met de kernwaarden ‘ruimte’ en ‘vertrouwen’ als basis.
Huisvesting
Als bestuurder draag je vaak verantwoordelijkheid voor huisvesting, van nieuwbouw tot renovatie. In de periode 2018-2024 was ik betrokken bij vier bouwprojecten. Ik leerde deze complexe wereld kennen en kan nu bestuurders en directeuren begeleiden bij vergelijkbare trajecten.
Ik adviseer bij overleg met de gemeente, begeleid de samenwerking met architecten en aannemers, en help bij de visieontwikkeling op het gebouw dat aansluit bij het onderwijs. Co-creatie is cruciaal in de beginfase, waarin dromen en plannen worden gesmeed. De visie op inclusief onderwijs moet de basis vormen voor elk schoolgebouw.
In mijn werk heb ik onder andere webinars gegeven voor Verus over het vertalen van inclusief onderwijs naar schoolbouw en workshops geleid tijdens congressen. Tussen 2022 en 2024 heb ik groepen rondgeleid in de inclusieve school CBS De Grondtoon in Bunschoten.
Binnen je organisatie is vaak iemand verantwoordelijk voor huisvesting. Deze persoon kan rekenen op mijn begeleiding in elke projectfase. Zo help ik met specifieke kennis en ervaring bij dit uitdagende proces.